Ahad, 23 Ogos 2015

Mula

Dengan nama Allah,

1, 2, 3 Go!

*Maaf, ada anasir Hujan sikit*

Kenapa buat blog?

#1
Aku rasa sini tempat yang agak sunyi. Dahulukala, selalu juga aku 'menyalak' di Facebook dan Twitter tapi aku rasakan 'salakan' di sana hanya palsu dan tidak 'tangible'. Aku memerlukan suasana yang lebih real untuk aku jaga keikhlasan dan kejujuran dalam menyampaikan rasa dan memuntahkan kehendak akal ini.

Kehendak Like dan Share mengatasi ilmu dan rasa yang ingin disampaikan. Kehendak Retweet dan Favorite mengatasi substance yang ingin diceritakan.
Palsu, palsu belaka.

#2
Kedua, aku rasa Facebook dan Twitter tempat yang agak sukar untuk pendokumentasian penulisan. Tulisan dua tahun lepas, sukar untuk digali dan kurang mesra peng-arkib-an. Di sini, lebih mudah untuk mencari semula tulisan-tulisan yang lama.

#3
Aku ingin bermula dengan serius penulisan-penulisan yang lebih ilmiah berdasarkan tradisi ilmu.

Interest dalam bidang penulisan?

#1
Meng-kontekstual-kan Majmu' al-Rasail Hasan al-Banna. (Ini agak susah)

#2
Noktah-noktah yang terdapat dalam bahan bacaan harian dan sedikit rumusan, insyaallah.

#3
Catatan hidup, untuk bacaan anak dan cucu. (Bahagian ini, agak menyampah lah pelawat/pembaca membaca nanti.) . Tapi, ranah ini sahaja yang aku rasa agak sesuai untuk diceritakan.

Oleh itu, di ranah ini, aku ingin melakarkan idea, biar tidak sependapat dengan massa.

Tulisan hari ini mungkin nampak bijak hari ini tapi esok, mungkin cara pandang kita akan berubah. Aku akan toleh ke belakang dan berkata, "Bodohnya lah aku semalam".

Biarkan itu berlaku. Dari situ, kau akan nampak, kau semakin hari semakin meningkat.

"Hari ini mestilah lebih baik daripada semalam. Esok mestilah lebih baik daripada hari ini. Celakalah orang yang hari semalamnya lebih baik daripada hari ini"

*****

Kalau tidak bermula sekarang, bila lagi?

Bismillah, GO!
Allahumma Fasyhad!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan