Isnin, 21 November 2016

The Gap

Bismillah

Feel the gap.
Just can't imagine on how he will integrate himself in that group.
He just don't have the privilege to access the group as the second party has.
Does it comes from the act of overprotective of the second party?

Or 

Does the obstacle comes from the third party that naturally have less emotion; the way they express their emotion towards others slightly differ from normal perspective.

Thus, maybe he need to start all over again when the time allows him to do so; learning new things and environment, get to know new peoples.

"HE, please be grateful for what you have, give more and less expecting from others"

Just can't feel the heat. Background music: Aku Yang Asing; though not so related. Haha!
Be grateful, brother!

Wassalam

Isnin, 8 Ogos 2016

Buku #8: Conversations with Tunku Abdul Rahman

Bismillah

Sebenarnya pernah mengambil buku ini dan meletakkan semula di rak MPH semula dalam masa ketidak cukupan wang; satu dilema yang sering dihadapi penggemar buku tidak kira genre apa sekalipun. Mengambil masa lebih 30 tahun untuk disiapkan, buku ini merupakan hasil nukilan Tan Sri Abdullah Ahmad hasil temu bual beliau dengan Tunku Abdul Rahman sendiri pada tahun 1982 hingga 1984. Tidaklah janggal akan bagaimana beliau berpeluang untuk menemu bual Tunku kerana dalam tempoh pemerintahan Tunku, beliau merupakan Setiausaha Politik Timbalan Perdana Menteri pada era Tunku iaitu Tun Abdul Razak; bapa kepada Perdana Menteri Malaysia sekarang, Dato' Seri Najib.

Kenapa saya berminat untuk mendapatkan buku ini?
Pertama, mungkin kerana terdapat penulis prakata yang saya minat iaitu Prof Khoo Kay Kim.
Kedua, saya tidak faham kenapa IDEAS suka sangat dengan Tunku Abdul Rahman. IDEAS ditubuhkan pada 8 Februari 2010, mengambil semangat Tunku melalui hari kelahirannya. Apa istimewanya Tunku?
Ketiga, saya ingin melihat dan memahami maneuver politik dalam negara. Dalam bahasa haraki, orang selalu menyebut Fiqh Sirah. Jadi, saya mengharapkan naskhah ini merupakan Fiqh Politikal Sejarah Malaysia.



Saya agak sukar membuat kesimpulan daripada buku ini melainkan dengan satu perkataan iaitu pragmatik.

Tunku sangat pragmatik dan bijak menghadapi politik. Beliau tidak terpengaruh dengan ideologi yang tidak menguntungkan politiknya dan rakyat. Antara maneuver politik yang telah dilakukannya ialah:

1. Memasukkan Singapura, Sabah, Sarawak dan Brunei dalam Malaysia

Saya tidak pasti bagaimana niat hendak menubuhkan Malaysia boleh berlaku. Namun, menurut Arkib Negara, penubuhan Malaysia bertujuan untuk membendung pengaruh komunis di Malaysia. Namun, itu bukanlah perkara utama yang ingin disentuh. Betapa realisnya Tunku dengan tidak menerima kemasukan Singapura semata-mata. Kemasukan Singapura ke dalam Malaysia akan meningkatkan jumlah rakyat yang berbangsa cina sebanyak 2 juta orang. Ini akan membeeri kesan secara langsung kepada politik UMNO dan status quo bangsa Melayu dalam perlembagaan. Hak-hak istimewa rakyat berbangsa Melayu mungkin akan mula dicabar secara terbuka dan akan dilawan melalui jalan demokrasi; parlimen. Kebijaksanaan Tunku jelas terlihat melalui tindakannya yang tidak bersetuju jika British menganugerahkan kemerdekaan kepada Singapura dengan memasukkannya ke dalam Malaysia. Tunku meminta agar proses dekolonisasi juga harus berlaku kepada Sarawak, Sabah dan Brunei. Jelas, bangsa sangat memainkan peranan yang sangat besar dalam politik Malaysia. 

Entah, mahu bersyukur atau tidak dengan tindakan Tunku ini. Jelas kesannya, yang memimpin Malaysia dari dulu hingga saat ini orang Melayu dan perlu kita akui majoriti orang Melayu beragama Islam. Jadi, tidak pernah lagi dalam sejarah Malaysia, kita ber-Perdana Menteri-kan mereka yang bukan beragama Islam. Akan tetapi, agak bermasalah apabila sesetengah Perdana Menteri yang pernah rakyat angkat ini terlibat dengan korupsi yang maha dahsyat. 

2. Mendapatkan sokongan Raja-Raja Melayu untuk kemerdekaan

Saat itu, Tunku hanya berharap Tanah Melayu dapat dimerdekakan. Kalau ikut logik, apa kerja para raja dan sultan ini. Boleh jadi, sistem ini hanya semata-mata untuk menghormati British. Sebab British pun ada queen mereka. Saya tidak dapat menghadam kata-kata Tunku,

"As for the economics of keeping the monarchy, I think it costs more money to maintain a republic"(Elected Majesty,the Sultans and the Malays, Halaman 143) 
Ikut logik akal yang waras, pastilah kos perbelanjaan kita akan berkurang dan boleh diagihkan kepada perbelanjaan yang lain seperti untuk mengurangkan kesenjangan antara golongan kaya dan miskin dalam Malaysia.

Walau bagaimanapun, Tunku mendapatkan sokongan Raja-Raja Melayu hanyalah kerana itu merupakan kehendak Raja-Raja jika kita ingin merdeka. Sistem pemerintahan pada masa itu telah lama di-asosiasikan dengan sistem beraja. Oleh itu, restu sultan dan raja sangat penting untuk mendapatkan kemerdekaan. Boleh jadi juga British akan menolak kehendak Tunku untuk merdeka jika tidak meneruskan dan mewarisi sistem monarki ini.

3. Terhutang Budi dengan British

Beliau pernah dikritik kerana memberikan Carcosa kepada British. Malah, perhimpunan agung UMNO ketika UMNO dipimpin Tun Mahathir pernah bersidang untuk menarik semula hadiah yang pernah diberikan kepada British. Buruk siku, kata orang tua kita. Hubungan yang baik terus dijaga pasca-kemerdekaan kerana negara kita merupakan negara yang sangat kecil dan masih bertatih dalam menghadapi kerencaman politik antarabangsa. Antara manfaat yang diperoleh Malaysia hasil hubungan baik adalah ketenteraan. Malaysia pernah mendapat bantuan British dari segi ketenteraan. Bahkan, melalui hubungan baik dengan British, Malaysia mendapat bantuan juga dari Australia dan New Zealand. Kata Tunku.

"They made us conscious of education"
"They had been good to us, you know. They helped us during the Indonesian Confrontation and against the Philippines claim to Sabah. At one time we had much trouble on our hands, and the British were with us." (The British, Lee Kuan Yew and the Malaysia Split, halaman 89) 

Selain itu, ternyata Tunku juga seorang yang memikirkan kepentingan rakyat. Jadi, tidak menjadi kebingungan IDEAS mengangkat Tunku sebagai tokoh yang disanjung tinggi. Beberapa kali beliau melafazkan kata-kata seperti ini dalam buku ini:

"I criticise them because I am a man of the people. If I consider myself a member of the royal family, I would support them but I never back the, against the rakyat...against the wall!"(Elected Majesty,the Sultans and the Malays, Halaman 140) 
Dan pelbagai lagi perkara menarik yang disentuh dalam buku ini seperti polisi-polisi luar Malaysia seperti rapat dengan British dan Thailand, perbezaan pendekatan yang diambil Tunku dan Soekarno, dan pandangannya terhadap beberapa tokoh Malaysia.

Serius, menarik buku ini. Recommended. Akan tetapi, bagi saya, buku ini hanyalah sekadar teaser. Untuk faham lebih terhadap sejarah, kena beli buku lain pula.

Dan, sesuai juga ya post kali ini dengan tema bulan ini iaitu bulan kemerdekaan. Beliaulah Bapa Kemerdekaan dan Bapa Malaysia!

Wassalam.

P/s: Janggal sungguh setelah hampir 2 bulan meninggalkan dunia penulisan. Harap kalian faham sahaja tulisan kali ini ya!


Jumaat, 3 Jun 2016

Kit Menjelang Ramadan 2016

Bismillah

Bulan yang Allah janjikan keberkatan padanya sedang bergerak menuju kita. Dalam beberapa hari sahaja lagi, Syaaban akan melabuhkan tirainya. Berakhirnya Syaaban menandakan Ramadan; bulan yang ditunggu-tunggu para pencari ganjaran-ganjaran yang maha hebat akan tiba. 

Sekadar mahu menempel sedikit kit yang mungkin bakal menambahkan lagi makna Ramadan yang bertandang sekali dalam tempoh setahun. Malah, mungkin juga buat terakhir kali, tahun ini. 

1. Membaca buku yang berkaitan dengan Ramadan dan fadilat-fadilatnya. 

Kita masih punya baki dua atau tiga hari untuk membuat persediaan sebelum Ramadan bertamu. Tiba sahaja Ramadan, secara idealnya, kita tidak punya masa untuk menghadam buku-buku ini. Kerana, itulah ujian sebenar hasil pembacaan kita. Tidak salah membaca, mungkin sekadar untuk mengingatkan.

Target saya: Maqasid Puasa: Hikmah & Tujuan Pensyariatannya

Terima kasih Institut Darul Ehsan atas hadiah yang diberikan kepada para peserta Seminar Nasional Maqasid Syariah! Dan saya amat hargai para penterjemah dan agamawan yang gigih menterjemah karya-kaya ulamak silam kerana mereka merupakan antara manusia-manusia terbaik yang pernah dihasilkan melalui pendidikan berbasiskan Islam. Buku ini merupakan tulisan Imam 'Izz Ibn And As-Salam.


Cadangan buku lain: Buyutuna Fi Ramadan

2. Ramadan Battle Plan (RBP)

RBP merupakan planner versi PDF yang diberikan secara percuma oleh pemilik laman sesawang ini: http://ramadanbattleplan.com/ 

Saya sendiri merupakan penggemar planner dari sudut memiliki. Tapi, dari sudut mengisi, malas yang amat. Jadi, sengaja saya letakkan di sini buat peminat planner untuk tidak terlepas kemas kini planner yang boleh tahan cantik ini. Tidak dilupakan, planner ini juga mempunyai beberapa perkara yang menarik. Saya copy sikit daripada laman sesawangnya sendiri ya.






Menarik bukan? Yang jenis macam saya (tak berdisiplin mencatat) juga boleh bermanfaat daripada buku ini.

3. Video

Saya ingin mencadangkan dua set video yang saudara saudari (kalau ada yang baca. Haha) patut langgan. Percuma bang, jangan risau!

a. Ramadan Exclusive: Surat Al-Baqarah

Inisiatif daripada produksi Bayyinah TV yang tidak asing lagi dengan personanya, Nouman Ali Khan (NAK). Ramai juga yang tersentuh dengan ceramahnya dek ketelitian penerangan tentang setiap ayat dan perkataan dalam al-Quran. Saya juga mengikutinya sejak beliau bersama Quran Weekly lagi. Sejak sweatshirt biru menjadi kegemaran beliau dan kot besar merupakan fesyen beliau.

Cuma kali ini, kalian kena mendaftar melalui pautan ini: quran.bayyinah.com/ramadan2016

b. Ramadan Chronicles 2016

Ramadan Chronicles merupakan inisiatif Prof Dr Tariq Ramadan. Kalau tadi, NAK sering membawa kita kepada kedalaman perbahasan perkataan hingga kepada perubahan yang diri kita sendiri mampu lakukan; Prof Tariq Ramadan lebih kepada perbahasan yang lebih filosofikal dan kemasyarakatan. Bagi saya, dua figur ini saling melengkapi, insyaallah! Tak silap saya, sudah dua Ramadan, Prof Tariq Ramadan menyediakan video tazkirah pendek setiap hari, dalam bulan Ramadan.

Mukaddimah untuk Ramadan Chronicles 2016:

Suka ayat akhir setiap video personalnya, "Never forget to tell the people you love, that you love them"
*****

Sebelum habis, belanja satu lagu:

(Kenal lagu ini sebab lagu ini menjadi soundtrack sebuah short film


Setakat ini sahaja untuk kali ini. Ini sekadar kit bantuan. Bahan dalam kit utama seperti al-Quran, solat fardu berjemaah dan sunat, menghidupkan malam, tarawih, taubat, bahan bacaan; merupakan kemestian dalam senarai kita. Cuma bilangan terpulang kepada diri sendiri. Kejar kualiti dan taqwa insyaallah!

Moga Allah sampaikan ke hari itu dan kita semua mampu mengungkap, "Marhaban Ya Ramadan!"

Wassalam

Jumaat, 27 Mei 2016

Buku #7: Berlari Dari Jogja Untuk Menemukan Si Dia di Christiana (BDJUSDDC)

Bismillah.

Buku ini telah lama saya beli. PBAKL yang terakhir di PWTC; tahun 2014. Penulisnya pasti mereka yang berminat dengan karya indie kenal dengannya kerana beliau merupakan salah seorang penulis yang keras dalam mengkritik isu-isu dalam negara terutamanya isu pendidikan meski penulis-penulis lain di bawah penerbitan syarikat indie lebih senang memilih untuk berkarya dengan cara yang lebih mudah. Beliau ialah ZF Zamir; peribadi yang lewat ini dikenali kerana mengkritik Amran Fans sampai rebah, mengkritik DBP dan badan-badan berotoriti lain atas kekurangan mereka melakukan inisiatif untuk menyuburkan budaya membaca melalui jalan penerbitan buku dan karya yang berkualiti.

Hujung minggu lepas, saya mendapat jemputan ke rumah kawan baik yang terletak di Johor Bahru. Pagi pengembaraan #KeSelatan, tidak punya masa untuk berfikir panjang, buku harus dibawa. Itu tradisi; baca atau tidak itu belakang kira. Satu satu buku saya tilik, mana yang harus saya pilih untuk menemani perjalanan kali ini? Berhenti, ambil dua buku di rak, naskhah BDJUSDDC dan Cerpen-Cerpen Underground Faisal Tehrani. Jalan terus ke TBS. Saya menyelak helaian pertama buku ini selepas membalas mesej-mesej Whatsapp yang penting; kurang lebih 30 minit selepas bas mula bergerak. 

Pertama kali membaca tajuknya mungkin akan memberi bayangan bahawa buuku ini bakal membawa pembaca untuk menikmati kisah cinta pasangan ZF Zamir dan perempuan aisnya. Sama sekali silap pandangan awal tersebut. Buku ini hampir tiada disebutkan kisah pertemuan dengan perempuan aisnya. Cuma saya masih belum memahami signifikan tajuk buku ini. Jogjakarta mungkin kerana tempat beliau mula mengembara atas tujuan mengenal semula diri sendiri melalui jalur kekeluargaan. Christiana; masih menjadi tanda tanya bagi saya dan 'Si Dia' juga masih belum saya kenali kerana kisah di Christiana hanyalah satu bab dan hanya seorang perempuan sahaja yang dia temui di Christiana. Perempuan itu menjual marijuana. Namun, jika direnung ayat di bawah, sepertinya bukan peniaga marijuana ini yang dimaksudkan dengan 'Si Dia',
"Menurut arus muzik Si Dia kemudian menari dalam lenggok yang paling romantis sekali. Di antara tarian yang mengghairahkan itu, Si Dia menguntumkan senyuman indah yang tepatmenuju jantungku. Sehingga pada satu saat Si Dia terjatuh. Dan saat itu Si Dia temukan, perjalanan paling jauh dan sukar bukanlah merentas benua mahupun melawan ombak-ombak di lautan. Tetapi perjalanan mencari dan menemukan dirinya sendiri.
Mungkin juga 'Si Dia' itu dirinya sendiri. Entah. Masih misteri bagi saya.

Buku ini membawakan konsep atau tema travelog. Namun bukan sekadar catatan perjalanan biasa seperti "hari ini ke Indonesia, makan pun sedap dap dap". Tapi, perjalanan yang membawa pelbagai makna.

Cover lama

Kemanusiaan

Ini merupakan persoalan yang dominan dalam buku ini. Cerita dari pelbagai tempat dibawakan dalam buku ini. Antara perbualan penulis dengan Musa di Syria,

"Kami kalau dalam bulan puasa, dalam seminggu akan ada sekali atau dua orang Syria ajak buka puasa kat rumah. Ada sekali kami pergi, mereka hidang makanan mudah tapi banyak,"
"Kami pun makan sampai tak ingat dunia sebab sedap. Bila dah kenyang, talam kami dia angkat masuk dapur. Dia hidang teh pulak. Saya bangun basuh tangan. Bila lalu dapur nak ke tandas, terus menangis, tengok anak bini dia duk kerumun makan sisa talam yang kami tak habis tadi." (Satu Malam di Khemah Pelarian) 

Dalam hal Palestin, hatta dalam perihal makanan, beliau agak sensitif,
"Aku keluar dari barisan untuk mendapatkan Falafel itu dengan hati yang serba bengkak. Di satu hujung, aku ingin sekali merasa entah bagaimana rasanya Falafel kaum Yahudi Eropah ini? Di satu hujung lagi, perasaanku memberontak tatkala menginginkan golongan inilah yang menggempur dan membunuh anak-anak sekolah di Gaza tiap kali Ramadhan." (Melayu Sesat di Marais)

Sejarah

Bermacam kisah sejarah telah disingkap dalam buku ini. Antara kisah-kisah dalam sejarah kemanusiaan yang telah penulis muatkan dalam naskhah kali ini ialah kisah India dan Taj Mahalnya, Revolusi Perancis, kisah kesan Perang Dunia Kedua di Jerman dan macam-macam lagi.

"Jerman Timur yang dikuasai Rusia membina Tembok Berlin ini sejauh 43.7 km melepasi Berlin dan 112.7 km mengelilinginya. Rekod Polis Jerman Barat yang dikuasai Amerika dan suku sakat depa pula menyatakan antara 1961 dan 1989, 5075 orang berjaya melepaskan diri melalui tembok berkenaan, 1709 kes di mana polis menggunakan senjata dengan 119 kecederaan, 456 perlu ditembak ke Jerman Barat dan kononnya hanya 14 peluru ditembak ke arah Jerman Timur, 37 serangan bom terhadap Tembok dengan 136 kematian direkodkan terhadap orang yang ingin melintasi Tembok ini." (Bunker Hitler di Bawah Berlin)
Sejarah Jerman ini masih baru sahaja berlalu dalam 20 ke 30 tahun yang lalu, jika hendak dinilai perihal masa dalam pensejarahan. Bagaimana mungkin sebuah negara bangsa terbahagi dua akibat ketamakan kuasa. Namun, naratif ini sentiasa berulang dalam pembinaan naratif sejarah yang baru pula.

Ukhuwah atas dasar Islam

Persoalan ini mungkin agak jengkel bagi penulis. Namun, pandangan saya, beliau punya nilai dan sentimen ini. Lihat petikan di bawah,
"Sifat manusia? Kau tahu, di Srebrenica saja dalam masa 3 hari, 8372 orang dibunuh. 3,372 kanak-kanak dibunuh atau hilang menurut 'Sarajevo-based Research and Documentation Centre'. 2.2 juta menjadi pelarian, 330 mortar atau bom purata diarahkan ke kawasan berpenduduk Muslim setiap hari, 2000 mortar atau bom  pernah diarahkan ke dalam Sarajevo dalam masa sehari..." (Sarajevo Aku Datang!)
Bagi mereka yang bukan beragama Islam, mungkin keinginan untuk memasukkan sisi-sisi perjalanan di bumi Bosnia agak cair.

Pelajaran yang mungkin boleh kita ambil melalui bacaan ini:

1. Pengetahuan tentang sejarah sesuatu tempat menjadikan pengembaraan itu lebih bermakna. Teringat seorang kawan ketika diberitahu ibu dan ayahnya akan ke Mekah dan Madinah untuk menunaikan ibadah umrah, dia segera mengulang buku Sirah. Percayalah, perjalanan akan menjadi lebih sentimental dan disulami kerinduan!

2. Perjalanan juga akan lebih bermakna dengan sekadar cukup sisi material; bukan berlebihan. Sepertimana puasa, kita belajar untuk menjiwai kehidupan mereka yang tidak punya apa dalam neraca kebendaan. Jika wang tinggal sedikit, ikhtiar lakukan kerja-kerja gila macam minta bantuan orang lain meski berbeza bahasa pertuturan, indah bukan? Busking dengan suara yang mengundang hujan dan guruh; mesti memalukan dan kelakar, bukan?

Yang paling penting, dalam kekurangan, hati kita akan lebih terikat dengan Tuhan. Bila lagi?

Buku ini merupakan travelog terbaik yang pernah saya baca kerana menggabungkan elemen-elemen kemanusiaan, Islam, cerita sejarah, rencah ideologi dimuatkan. Kemudian, Tuhan sendiri menggalakkan kita menekuni kesan-kesan Sejarah dan meluaskan jangkauan mata. Akhirnya, perubahan yang bagaimana kita ingin lakukan lantaran pengajaran-pengajaran yang kita temukan dalam perjalanan kita?

Wassalam

P/s: Dua buku tak sempat di-review; Tsawabit Amal Islami dan Classical Liberalism. Dua buku Inggeris masih gagal dihabiskan; Justice as Fairness: A Restatement dan Anarchy, State and Utopia.

Rabu, 25 Mei 2016

Not the Same

Bismillah

*****
052216

Last night was a different night for him. For months, he did not felt the way he felt last night. Just like being hit by a big and hard object such as rock on his head. His neck could not withstand the pressure and the heaviness of his head as he was questioned on this 'thing'.

He woke up early in comparison with the other night. Those questions kept bother his mind though his eyes give 100% attention on Copa Del Rey final between Barcelona and Sevilla.


*****
It may sound absurd but don't be naïve
Even heroes have the right to bleed
(Five for Fighting, Superman) 
Wassalam
 

QOTD #7: Budaya Backpackers

Bismillah.

"Dalam budaya backpackers;  mengembara bukanlah seumpama melancong. Hidup seharian perlu diteruskan dengan baki wang yang ada malah perkara yang lebih penting adalah makna diri yang hadir selepas berakhirnya pengembaraan melalui pertukaran budaya dan sudut pandang yang lebih luas." (ZF Zamir, Backpackers: Sub-Budaya Anak Muda)

Menarik. Tunggu mampu dahulu; masa dan kewangan. Moga diizinkan Tuhan suatu hari nanti.

Rabu, 18 Mei 2016

Pancit

Bismillah

Dua minggu. Dua minggu sudah, jika hendak dihitung, kali terakhir saya berjogging.

Satu: Nampak seorang lelaki berbangsa Cina jogging dengan baju tanpa lengan berwarna biru.

Dua: Nampak lelaki yang sama; kami berlari dalam arah yang sama, cuma di bahu jalan yang bertentangan. Di persimpangan, saya ke kiri manakala dia memilih untuk ke kanan.

Tiga: Lelaki yang sama lagi; dalam arah yang bertentangan pula.

Nah, tandanya apa?

Dah semakin perlahan rentak dan kecil langkahnya. Sampai tiga kali berjumpa dengan orang yang sama meski saya guna satu jalan sahaja. Malah, semalam culas dengan memilih jalan pendek untuk sampai ke destinasi, ditambah dengan sempat berjalan. Pancit. Tidak seperti petang-petang yang biasa.

Sebabnya?

Satu: Perut kosong, tak makan tengah hari. Sebelum keluar jogging, tak sempat mengisi perut. Air pun tak dicapai.

Dua: Kali ini tak menyumbat telinga dengan earphone. Kalau tak, boleh bawa perhatian terhadap lirik lagu-lagu yang didengar. Semalam, yang bermain dalam fikiran hanyalah kepenatan dan perkataan 'berhenti'. Moral jatuh. Maka, berhenti sahajalah jawapannya.

Duh, tengok. Sedangkan perkara kecil seperti jogging ini pun perlukan persediaan yang rapi untuk mencapai sasaran.

Justeru, apa lagi sasaran kita yang besar.

Watazawwadu Fa-inna Khayra Zaad at-Taqwa

Wassalam

(macam mana nak friendly dengan Baitul Mukmin ni?)

Jumaat, 13 Mei 2016

Kerisauan Kita

Bismillah

Entah, dalam kehidupan dunia, senantiasa sahaja kita mengimpikan macam-macam perkara. Karier yang stabil dan kewangan yang lestari untuk menyara anak dan isteri. Malah, kadang-kadang dalam kehidupan yang bakal menjadi hasil pelaburan kita di dunia juga, kita tetap mempunyai harapan-harapan. Kita ingin meningkatnya keupayaan dalam mengahafal al-Quran, istiqamah dalam menunaikan solat berjemaah subuh di masjid dan sebagainya.

Andai kata kita sudah tua, tanda-tanda kematian sudah terzahir dan paling rumit, tiada anak; apa yang kita risau dan harapkan?

Antara kerisauan utama mungkin pewarisan harta; siapa yang akan mewarisi sedikit sebanyak harta yang kita kumpulkan?

Bagi yang mempunyai perniagaan sendiri; siapa pula yang akan mengambil alih perniagaan yang telah beliau melaburkan sebahagian besar kehidupannya di syarikat tersebut?
Kalau perempuan nampak budak ini masa event, mesti akan ada suara, "eeee, comelnya" ;p

Ajaib, ya. Ajaib apabila memikirkan semula kalam orang yang telah mendahului kita. Perbualan ini Allah rakamkan dalam al-Quran,

(Ingatkanlah peristiwa) ketika Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhannya dengan doa permohonan secara perlahan (3)
Ia merayu dengan berkata: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya telah lemahlah tulang -tulangku, dan telah putih melepaklah uban kepalaku; dan aku - wahai Tuhanku - tidak pernah merasa hampa dengan doa permohonanku kepadaMu. (4)

Dan sesungguhnya aku merasa bimbang akan kecuaian kaum kerabatku menyempurnakan tugas-tugas agama sepeninggalanku; dan isteriku pula adalah seorang yang mandul; oleh itu, kurniakanlah daku dari sisi-Mu seorang anak lelaki. (5)

Yang layak mewarisi daku, juga mewarisi keluarga Nabi Yaakub; dan jadikanlah dia - wahai Tuhanku seorang yang diredhai serta disukai". (6)
(Maryam: 3 - 6)

Dalam kemustahilan fizikal, Allah menjawab doa dengan menghadiahkan anak; pemberian yang sering didamba pasangan yang sudah bernikah. Mustahil, dakwa Zakaria, tulus dalam permohonannya. Lihat sahaja fizikal Zakariya AS; lemah tulang, rambut yang dominannya putih dan mandul pula isterinya. Kuasa doa yang ikhlas berserta adabnya, Allah kurniakan Yahya AS. Alhamdulillah.

Namun, yang lebih menarik ialah kerisauan utamanya ialah bukan kerana apa-apa, tetapi kebimbangannya akan masyarakat yang berada di sekelilingnya. Masyarakat memerlukan kehadiran seorang pendidik dan pendakwah yang sering mengingatkan akan amal yang perlu dilakukan atau ditinggalkan. Itu matlamat Zakariya AS tika memohon kepada Allah supaya mengahdiahkannya anak. Kiranya, matlamat besar kita mempunyai anak, jika Allah rezekikan, ialah untuk mendidik beliau menjadi seorang pendakwah ke jalan Allah.

Jika kita, mungkin soal mempunyai zuriat itu soal hendak berseronok, ber'selfie' dan berlari bersama. Ya, tak salah tapi kita perlu jelas akan tujuan asalnya. Di atas itu harapan Zakariya AS ketika belum dikurniakan anak. Lihat pula harapan para Anbiya' yang sudah mempunyai anak,

Ketika Tuhannya berfirman kepadanya: "Tunduk patuhlah!" Ibrahim menjawab: "Aku tunduk patuh kepada Tuhan semesta alam". (131)
Dan Ibrahim telah mewasiatkan ucapan itu kepada anak-anaknya, demikian pula Yakub. (Ibrahim berkata): "Hai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama ini bagimu, maka janganlah kamu mati kecuali dalam memeluk agama Islam". (132)
 Adakah kamu hadir ketika Yakub kedatangan (tanda-tanda) maut, ketika ia berkata kepada anak-anaknya: "Apa yang kamu sembah sepeninggalku?" Mereka menjawab: "Kami akan menyembah Tuhanmu dan Tuhan nenek moyangmu, Ibrahim, Ismail dan Ishak, (yaitu) Tuhan Yang Maha Esa dan kami hanya tunduk patuh kepada-Nya." (133)
(Baqarah: 131 - 133)

Begitu keprihatinan para Nabi apabila mereka dikurniakan anak dan itu jugalah kerisauan mereka apabila mereka sudah merasakan tiba masanya bagi mereka meninggalkan kefanaan dunia. Anak-anak dan sembahan mereka setelah mereka tiada yang menjadi sebahagian kalam akhir mereka. Adapun hal-hal seperti harta tidak pernah ditekankan pula dalam al-Quran. Islam dijadikan agenda utama dalam fikiran mereka. Nah, berapa pula tempoh yang kita gunakan untuk bertafakur akan kemaslahatan masyarakat dan dakwah? 

Jika tiada anak?

Soalan ini sentiasa bermain dalam fikiran lelaki dan perempuan yang belum bernikah. Sebentar, kita cuba cari alternatif lain ya? Premisnya, Islam harus disampaikan walau apa cara sekalipun kerana ia merupakan arahan Allah. Nuh AS tidak mampu meng-Islam-kan zuriatnya. Ternyata usaha Nabi Nuh sudah sangat kuat, 950 usia kehidupannya. Lihat juga Muhammad SAW dalam usahanya untuk menyelamatkan bapa saudaranya, Abu Thalib. Khalilullah Ibrahim AS juga tidak mahu ayahnya Azar untuk mati dalam keadaan tidak beriman kepada Allah. Akhir sekali kawan, Allah jualah yang akan memberi hidayah kepada siapa yang Dia kehendaki. Namun, ini bukan alasan untuk culas dalam melaksanakan kerja dakwah ya! Usaha.

Jawapannya, carilah orang yang mampu kita ajak kebaikan kepadanya. Mungkin juga orang yang mampu kita tegur kesilapan-kesilapannya. Rasulullah bersabda, 

"Sesiapa yang memulakan dalam Islam sunnah yang baik lalu ia diamalkan selepas itu, ditulis untuknya (pahala) seperti pahala orang yang mengamalkannya tanpa dikurangkan pahala mereka (para pengamal itu) sedikit pun. Sesiapa yang memulakan dalam Islam sunnah yang jahat lalu ia diamalkan selepas itu ditulis untuknya (dosa) seperti dosa orang yang mengamalkannya tanpa dikurangkan dosa mereka (para pengamal itu) sedikit pun." 
 (HR Muslim no. 1017)

Kalau kita cuba mengambil ibrah daripada ayat al-Quran dan hadis di atas, kita cubalah sehabis daya untuk mewariskan kefahaman Islam yang sebenar kepada sesiapa yang kita mampu. Untuk saya sendiri, wajib untuk sentiasa menambah kefahaman tentang Islam, kerana itulah modal kita.

Jadi, sebenarnya kita boleh sahaja beramal. Punya anak atau tidak bukanlah perkiraannya. Jika mempunyai anak, itu rezeki dan tanggungjawab. Kalau belum tiba lagi anaknya itu, nescaya Allah akan buka pintu rezeki daripada arah lain. Yang penting, kita menyimpan kesungguhan yang benar untuk memartabatkan Islam di muka bumi ini dengan izin  dan pertolongan Allah.

Wassalam

P/s: Berat sangat sebenarnya tanggungjawab beranak ini.




Rabu, 11 Mei 2016

Sepersepuluh

Bismillah dan Alhamdulillah

Satu per sepuluh.
Sampai ke tahap ini. Walaupun lambat jika nak dibandingkan dengan orang lain, saya mempunyai kembara saya sendiri. Mempunyai sekelumit berbanding manusia lain yang mungkin sudah mempunyai nilai satu (angka penuh), ada yang mempunyai tiga per lima, tiga per sepuluh dan berbagai angka lagi. Kadang-kadang, ia membuatkan saya sedikit cemburu kerana semua orang suka nilai yang besar dalam hal ini. Namun, perjalanan harus diteruskan. Berbaki sembilan per sepuluh, kita hela nafas sekuat-kuatnya dan teruskan. Bila nak habis ya?

Namun tuntutan satu per sepuluh ini masih banyak. Yang satu ini menuntut masa, faham dan kuasa ingatan yang luar biasa. Jadi, kita teguhkan, berjalan dan terus berjalan lagi.

Kau, selamat ya! 
Sembilan, marilah ke sini!

Wassalam

Rabu, 4 Mei 2016

QOTD #6: Keadilan Kepengagihan

Bismillah
"Di sinilah, beliau telah membentuk ide keadilan kepengagihan berlandaskan dua prinsip utama, iaitu:Pertama: semua orang diberikan hak yang sama rata ke atas skema paling ekstensif kebebasan asasi yang saksama, bersesuaian dengan skema kebebasan yang sama ke atas orang lain.Kedua: Ketidaksaksamaan sosial dan ekonomi adalah dibenarkan selagi (1) kesannya memberi manfaat kepada strata masyarakat paling bawah dari sudut ekonomi dan sosial dan (2) semua jawatan dalam institusi negara mempunyai akses terbuka kepada semua" (Hazman Baharom, Keadilan Kepengagihan dan Tanggungjawab Intelektual Muslim: Satu Pernyataan Awal)



Rabu, 6 April 2016

Kelakar di Pagi Hari

Bismillah

Walaupun sudah berlalu zaman siswa, masih mencari sesuatu di laman sesawang ini.

Tapi,



Alahai USIM.
Kasihan! IKRAM Siswa pun termasuk dalam kategori berjudi, mungkar betul.

Berdekah. :D

Wassalam

Khamis, 31 Mac 2016

QOTD #5: Value

Bismillah

"Note that prices does not measure value. Value, like beauty exists in the mind of the beholder, and people value the same things differently." (Classical Liberal Economics; Eamonn Butler, Classical Liberalism: A Primer)

Wassalam 

Isnin, 28 Mac 2016

Random #1

Bismillah.

Really a random post. No theme, no such thing as protocol and not properly written.

(i)

Ya, I have been thinking for about two weeks. Thinking of thrashing this blog or keep it dormant for a while. Somehow, I recently felt that this blog failed to bring up the pre-intention of this blog's existency. At some time, I felt these things are hypocrisy and I'm afraid of my 'amal are not pure enough; free from riya' and other madzmumah things.  

My heart have been segregated into two camps. A camp with positive mindset with the resolution on keeping this blog alive and keep inspiring people doing good things while another camp keep on whispering my heart on publishing our good deeds will destroy our rewards and pure intention.

But people, 

It's about balancing your act and intention. Somehow, if we define sincerity with the second camp's definition, I do think that we will have no chance to inspire people to do good things and we may misinterpret our ahkam sources which are Quran and Sunnah. Rasulullah also was a moving Qur'an (Kana Khuluquhu Qur'an) which means he act according to Qur'an. The way Addas embraced Islam was when he heard Rasulullah articulated Basmalah loud enough for him to heard. Then he asked about Yusuf bin Matta' and you can read this story in a toughest day of Prophet in Thaif episode. If sincerity is all about doing things without other's conciousness, then how people will be touched and affected?

Keep inspiring others!

(ii)

Went back home and found that Old Town have released their new 3-in-1. Therefore, I have legally smuggled (requested permission from ummi) them and bring to office today. Thank you ummi!



(iii)

Drafted two serious writings but do not have time to find their sources. So keep them there until my spirit make a comeback! ;D

(iv)

This page's level of humor is really A+.

Regarding the impermissible Kursus Marxisme

Ramadan is coming! Brace yourself


Keep reading and spreading positive vibes.
Random enough?

Wassalam

March 28, 2016

Bismillah

Surely, it will become a tough day for me, especially. A day that will mould my future. I hope I can be a part of a team that intend of being 'subversive'. Being a game-changer, making a leap from being complacent with our status quo towards betterment. 

Our training ground have ended last year and this is the battlefield; the real ground. No joke, it ain't even a year since our training term ended. Yet, I hope our training term suffice to make us strong in facing challenges ahead. 

Sometimes we have our preference on what we like or craving to do. Most probably, in a serious like no-smile-allowed organization (Haha!), you will have inclination and tendency on doing a small and workable job rather than dizzy and dealing with peoples' complexities. But last night, during our 'najwa' (Haha!), an ustaz said to me to think of the reward that Allah have promised and prepared for us. Challenges will always there. We can choose to do a small thing that can be done by others without training; surely not your level. This is the time you want to challenge up yourself with a new work.

All in all, this is the 'amal' part. I really appreciate this 5 years of learning, 3 years in a tough yet valuable tenures. I hate to think a lot, dealing with conundrum and debacle but I like the execution part. It will snatch most of my time, less blogging, less reading. May Allah grant me quality time, barakah insyaallah.This is the time and Allah knows best.

"Nahnu qawmun amaliyyun"
-Hasan al-Banna

Wassalam

Selasa, 22 Mac 2016

Buku #6: Momentum Kebangkitan

Bismillah

Buku ini dicetak buat kali pertama pada tahun 2014. Tahun Indonesia menghadapi Pemilihan Umum (Pemilu). Buku ini ditulis atau lebih tepat merupakan kumpulan orasi dan syarahan oleh mantan Presiden Partai Keadilan Sejahtera (PKS), Anis Matta. Anis Matta, persona yang saya kenali melalui buah mulut senior dalam gerakan dakwah IKRAM, yang mempunyai basis yang sama dengan PKS. Sikit sikit, puji Anis Matta dengan kelantangan dalam setiap orasinya. Pada awal penglibatan saya dengan gerakan, tidak saya temui sedikit pun kelebihan Pak Anis. Mungkin kerana saya membandingkan Pak Anis dengan Anwar Ibrahim; seorang lagi persona yang hebat, juga bersifat lokal. Dengan latar belakang kebangkitan informasi dan politik di Selangor, pastinya saya lebih menyanjungi kepetahan Anwar Ibrahim dalam mengungkap fakta dan cara beliau memenangi telinga pendengar. Akan tetapi, setelah saya lama bergelumang dengan gerakan dan faham 'sesuatu', saya merasakan cara fikir saya harus berubah dan saya menerima Pak Anis dengan kelebihannya bersyarah dalam topik yang beliau mahir manakala Pak Anwar dalam bidang yang lain pula; masing-masing punya peranan dan kelebihan yang tersendiri. Anis Matta disifatkan sebagai pemimpin yang sangat well-verse akan keadaan parti kerana beliau bermula dari bawah; ahli biasa, pernah menjadi Sekretari Jeneral dan Presiden. Yang pasti membuatkan saya lebih kagum dengan beliau ialah parti memilih untuk menjadikan beliau sebagai calon presiden (Capres) dalam Pilihanraya Presiden pada tahun tersebut. Seawal usia 40 tahun beliau sudah dihormati sebegitu rupa; pasti ada ramuan yang kualitinya tidak sama dengan orang kebiasaan.

Buku ini hanya berketebalan 112 halaman dan memuatkan 6 syarahan Pak Anis di sekitar Indonesia. Buku ini berlatar belakangkan perletakan jawatan Lutfi Hasan Ishaq, Presiden PKS sebelum Anis Matta akibat tuduhan korupsi dan beliau ditahan. Saya tidak pasti sama ada beliau dipecat atau meletak jawatan atas arahan parti atau mungkin juga meletakkan jawatan dalam keadaan rela. Walau apa keadaan sekalipun, saya meyakini setiap ahli parti berfikir dengan cara yang sama; nama parti harus dibersihkan. Dan caranya ialah dengan menukar posisi tertinggi dalam eksekutif parti. Watak yang punya kredibiliti untuk menggalas cabaran tersebut tidak lain tidak bukan; Anis Matta. Daripada koleksi artikel ini kita akan melihat paradigma Anis Matta yang ada iras-iras Ikhwan Muslimun, bahkan persis generasi al-Quran yang unik seperti mana yang digambarkan oleh Syed Qutb.

Beli di Iman Shoppe


Tema utama yang dibawa oleh Anis Matta dalam fasa bernafas dalam lumpur bagi organisasi politik ini ialah:

1. Kebergantungan kepada Allah

Noktah ini mungkin nampak mudah tapi percayalah, pengamalannya sangat mencabar. Dalam buku ini turut termuat ucapan pertamanya selepas pengumuman perlantikan beliau sebagai Presiden baru PKS oleh Majlis Syuro PKS. Perkara pertama yang ditegaskannya ialah kembali kepada Allah dengan ucapan "Allahumma Iyyaka Na'budu wa Iyyaka Nasta'in". Jika ditanya kepada orang awam, mungkin mereka akan mengatakan mula untuk merancang melalui kecekapan tangan-tangan dan otak-otak manusia. Itulah perbezaan yang ketara antara dua jenis manusia.

Dalam orasi bertajuk Faktor-faktor Kemenangan Dakwah, beliau menyebutkan faktor kemenangan yang pertama ialah "Wathiquna billah" yang bermaksud kami percaya/iman dengan Allah. Membacanya tampak mudah tapi sekali lagi, amal hati yang membezakan lafaz itu sekadar lafaz atau mampu menggerakkan.

Di samping itu, kader-kader PKS juga dikehendaki untuk mebaca surah al-Baqarah, Yasin, Saaffat, al-Waqi'ah, al-Mulk, al-Ikhlas, al-Falaq dan an-Nas. Untuk tempoh seterusnya, mereka dikehendaki untuk melazimi surah bertema jihad iaitu al-Anfaal, at-Taubah, Muhammad dan al-Fath.

2. Strategi dan kerja keras

Ini adalah perkara yang membezakan gerakan tajdid berbasis Ikhwan berbanding sesetengah gerakan tajdid. Mereka tidak mengabaikan asbab kemenangan dakwan dan acuan Allah ini. Anis Matta juga menekankan aspek ini selepas keyakinan bahawa Allah akan menghulurkan bantuan dan kemenangan ke atas mereka yang berusaha untuk mendaulatkan Islam. Gerak kerja yang tersusun merupakan kunci kedua untuk membuka pintu kemenangan. Dalam orasi pertama beliau, beliau menyatakan:

"Syarat kedua [menghadapi hari sulit], ikhwah sekalian, adalah kebersamaan kita"
"Syarat ketiga ikhwah sekalian, adalah kerja keras."
"Tidak ada lagi waktu tidur sejak hari ini saudara sekalian. Kita akan memulai hari ini, insya Allah sebagai momentum kebangkitan kita." 
Faktor kemenangan dakwah yang kedua dan ketiga yang ditegaskan oleh Pak Anis ialah;

"Nahnu wathiquna billah, thumma wathiquna bil-manhaj, thumma wathiquna bil-qiyadah wal-jund"
Akhirnya usaha-usaha para pendiri organisasi harus dihargai dengan kepercayaan kerna yang pertama, mereka menyediakan manhaj ini dengan kefahaman Islam yang menyeluruh dan pastinya berpandukan al-Quran dan Sunnah (rujuk Risalah Taalim al-Banna berserta huraiannya dalam Fi-Afaq at-Taalim).

Beberapa perkara yang menarik dalam ucapan Anis Matta ialah:

1. Penyesuaian mukaddimah ucapan dengan roh yang ingin dibawa dalam ucapan.

Misalnya, ucapan kedua lebih kepada bermatlamat untuk menyatukan hati-hati para kader PKS. Oleh itu, ucapannya dimulakan dengan lafaz:

"Alhamdulillah alladzi allafa bayna qulubina wa ja'alana ikhwanan mutahabbin 'aamilin da'ina mujahidina fi sabilillah..."
"Segala puji selayaknya hanya kepada Allah yang menyatukan hati-hati kita dan menjadikan kami saudara yang saling berkasih sayang, berkerja/beramal, pendakwah/da'ie, orang-orang yang berjihad di jalan Allah.."
Mukaddimah lain pula yang menjadi sebahagian besar mukaddimah kepada ucapan-ucapan dalam buku ini pula, yang pasti menjentik hati-hati manusia untuk terus bersungguh-sungguh, Pak Anis memulakan dengan ucapan:

"Alhamdulillah alladzi faradha al-jihad 'ala al-Muslimin, wa ja'alahu manatha 'izzihim wa rif'ihim..."
"Segala puji selayaknya hanya bagi Allah yang telah memfardhukan jihad ke atas ummat Islam dan menjadikan jihad sebagai wasilah untuk membanggakan (?) dan meninggikan  darjat mereka..."
Ini adalah satu bentuk semangat yang disuntik oleh pemimpin kepada yang dipimpin. Bahkan motivasi yang diberikan bukan dibina atas asas material. Namun, semangat dibina atas fondasi jihad yang telah menjadi bukti kepada kejayaan Islam yang telah menjadi rujukan dan peradaban selama 1000 tahun.

2. Kemajuan dan Perubahan

Pertama, buku ini disusun mengikut kronologi. Dari situ, saya menyimpulkan perubahan-perubahan yang dilakukan adalah bersifat tadarruj atau bertahap. Langkah awal yang diambil oleh Pak Anis ialah memulangkan kembali hati kepada pemilik hati, Allah. Kemudian, beliau memotivasikan para kader dengan kisah-kisah perjuangan. Akhir sekali, menterjemahkan kisah-kisah yang dinarasikan kepada bentuk-bentuk amal yang boleh dikerjakan.

Begitu juga dengan proses mendidik manusia. Kadang-kadang kita terlanjur dan terlalu tergesa-gesa. Jadi, ambil satu langkah ke belakang untuk maju berlangkah-langkah ke hadapan, insyaallah! ;)

3. Ketajaman Akal.

Buku ini membuktikan ketajaman akal Pak Anis Matta. Pertama, dalam seni mengubah cara fikir kader sehingga mampu membawa PKS ke hadapan. Kedua, beliau mahir mengaitkan peristiwa-peristiwa besar dalam sejarah peradaban Islam dengan situasi semasa. Badar, Uhud, Ahzab, Mu'tah, Qadisiyah, serangan Mongol dan pelbagai lagi disebutkan dalam buku ini


Mailing list kami suatu masa dahulu yang turut mengambil semangat perjuangan Indonesia. hehe

Kadang-kadang pembacaan sebegini membantu pembentukan hati; tidak terlalu melembikkan bahkan menguatkan.

Wassalam

P/s: Suka tajuk "Mari Tuliskan Kisah Besar Tentang Kita"

Khamis, 10 Mac 2016

QOTD #4: Satu

Bismillah.

"Ajabbarun fil jahiliyyati wa jabbanun fil Islam ya Umar?"
"Wallahi law lam yakun minal muslimina man yuharibuhum illa jundun wahid fal yakun ana dzalika rajul" (Abu Bakar as-Siddiq)

Doakan kematian kami dalam pertempuran terbaik.
Wassalam

Rabu, 9 Mac 2016

Buku #5: Masharakat Melawan Mahasiswa

Bismillah

Provokatif. Satu perkataan untuk menggambarkan tajuk buku; bahkan tajuk-tajuk artikel dalam buku tulisan ZF Zamir. ZF Zamir, nama yang saya kenali dalam era baru wacana politik dan masyarakat madani di Malaysia sekitar Pilihan Raya Umum ke-13 sekitar tahun 2012. Ketika itu majoriti masyarakat yang tinggal di bandar terutamanya, dilanda tsunami kesedaran peri pentingnya penglibatan mereka per se dalam pemilihan pemimpin dan mengubah struktur sosial masyarakat Malaysia. Sekitar 2012 juga beliau dengan saudara Anas Alam Faizli menubuhkan Teach for the Needs (TFTN); sebuah badan bukan kerajaan yang bertujuan menggerakkan massa untuk menyumbang dalam agenda pendidikan masyarakat yang terpinggir. Penglibatan yang aktif dalam kerja sosial tersebut tidak menghalang beliau untuk menulis. Akhirnya, lahirlah karya Sekolah Bukan Penjara Universiti Bukan Kilang yang melonjakkan nama guru ini. Bermula dari situ, beliau giat menulis beberapa lagi karya dan kini memiliki syarikat penerbitan sendiri iaitu Thukul Chetak.

Naskhah ini tidaklah menarik perhatian saya. Namun, disebabkan terdapat tawaran daripada syarikat penerbitan buku tersebut membuatkan saya malas berfikir dan terus membeli buku ini. Beberapa ketika sebelum itu juga, mahasiswa USIM pernah menghantar kertas kerja kepada Timbalan Dekan salah sebuah fakulti untuk menganjurkan syarahan oleh penulis sendiri tentang naskhah ini yang ketika itu masih panas dan baru dikeluarkan. Jadi, saya kata lebih baik tukar tajuk, asalkan perbincangan tersebut substantif dan menggerakkan jiwa-jiwa mahasiswa ini untuk terus berkhidmat.



Masharakat Melawan Mahasiswa. Buku ini dibahagikan kepada 3 bahagian utama. Namun, saya memilih untuk mencerakinkannya kepada dua bahagian yang utama. Pertama, perbincangan sekitar pendidikan manakala yang kedua; saya klasifikasikan kepada selain pendidikan.

Pendidikan

Pendidikan merupakan perkara yang cukup fundamental dalam kehidupan manusia. Malah, jika kita tidak diajar tentang makna 'pendidikan', kita tetap akan mendidik seseorang mengikut acuan yang kita rasa baik untuk mereka. Namun, pendidikan kini boleh dikatakan hilang rohnya. Antara persoalan dan perbincangan yang ditimbulkan oleh penulis dalam buku ini ialah:

i. Peranan Mahasiswa

Menjadi tajuk buku, pastinya tajuk ini yang ingin dibedah sehabisnya oleh penulis. Masih dalam wilayah pendidikan, peranan mahasiswa yang dibangkitkan tidak jauh berbeza berbanding buku Sekolah Bukan Penjara, Universiti Bukan Kilang. Akhirnya, mahasiswa harus berkhidmat kepada masyarakat.

Cuma, perbincangan yang menarik ialah apabila penulis mula mengiktiraf sains dan teknologi dan kepentingan artikel-artikel akademik yang berindeks kerana akhirnya kedua-dua perkara ini membantu membangun masyarakat dan peradaban.

"Dunia sedang bergerak pantas, Wawasan 2020 hanya kurang 6 tahun untuk dicapai. Saya fikir jelas, kita sudah pasti tidak mahukan Wawasan 2020 disambut tatkala kita memandu Toyota, memakai gajet Sony Experia, memasang penghawa dingin Mitsubishi di rumah, membasuh baju dengan mesin basuh Panasonic dan menonton Buletin Utama TV3 dengan set televisyen lengkung Samsung." (Artikel 'Masyarakat Tidak Perlukan Universiti')  
Sumbangan kepada masyarakat pula ditakrifkan oleh penulis sebagai sumbangan ketika masih belajar dan pasca-graduasi. Semasa belajar, tentunya memanfaatkan ilmu melalui penulisan dan pendidikan kepada golongan yang memerlukan. Manakala, pasca-graduasi, para graduat mestilah terlibat secara langsung dalam proses demokrasi di Malaysia memlaui penglibatan dalam penentuan polisi dan gerakan.

ii. Mazhab Cinta

Mazhab yang ditawarkan ini bukanlah alternatif kepada 4 mazhab muktabar dalam fikh. Akan tetapi, hanyalah penjenamaan semula kepada roh pendidikan itu sendiri supaya perkara ini nampak lebih garang dan meyakinkan, sekurang-kurangnya bagi saya. Cinta atau kasih sayang merupakan perkara pertama yang perlu dipupuk supaya anak-anak lebih mendengar dan mudah menerima kata-kata seseorang. Dalam fikh dakwah juga, antara tahapan awal kepada pendakwah untuk berdakwah ialah dengan mendekati orang yang didakwahi.

Namun, mazhab yang ditawarkan dalam buku ini menjentik kita untuk berfikir sejenak tentang pendidikan kita masa ini. Antara individualistik dan kolektif; di mana letak duduknya pendekatan pendidikan kita. Dalam mazhab cinta, penulis mencadangkan agar diwujudkan suasana kerjasama sesama rakan sekelas bahkan dijauhkan kasta pendidikan. Para pelajar juga digalakkan untuk membantu mereka yang lemah dalam sesuatu subjek.

Selamanya, dalam penulisan ZF Zamir, beliau akan mengingatkan para pembaca falsafah pendidikan kita iaitu Falsafah Pendidikan Nasional yang akhirnya mahu menatijahkan manusia yang seimbang dan berjaya dari sudut jasmani, rohani, intelek dan emosi. Tidak dilupakan; sosial. Ini yang sering dilupakan atau mungkin kurang ditekankan.

Selain Pendidikan

Dalam buku ini juga penulis meletakkan kegusaran beliau terhadap hal-hal politik, polisi kerajaan dan cara pandang masyarakat.

Antara perkara yang menarik, iras satu artikel dalam SBPUBK, buku ini memuatkan artikel Adakah Tuhan Menentang Anak Yatim. Petikan artikel:

"Anak-anak yatim akan terus diperlakukan sebegini rupa, dijual, dipandang dan diperlekeh sebagai warga 2nd class, diminta mengemis untuk sesuatu yang mereka tak pernah minta; kerana kita punya warga masyarakat seperti anda. Orang yang tidak punya sikap, serta tidak pernah berani untuk berpihak kepada orang yang tertindas."
"Yang perlu kita risaukan ialah diri kita sendiri. Adakah Tuhan bersama kita?"
Sentiasa elemen bertuhan itu wujud dalam tulisan beliau. Selain itu, kisah panda China dan Obama juga dikisahkan dalam buku ini.

Penutup: Pemerhatian dan Rekonsiliasi

Saya memilih untuk senyap dan tidak menjustifikasi sama ada pandangan-pandangan ini benar ataupun tidak. Tidak pernah salah apa yang diungkapkan oleh penulis. Cuma bagi saya, untuk meletakkan harapan yang tinggi kepada mahasiswa untuk melaksanakan segala perkara bermula daripada belajar secara mendalam, aktivisme kepada masyarakat, hinggalah kepada menerbitkan artikel-artikel berindeks SCOPUS dan ISI merupakan harapan yang menggunung. Tidak mudah untuk kita meletakkan beban setiap perkara itu terhadap seorang mahasiswa. Namun, jika perkara ini dilaksanakan secara strategik atau jama'ie, nescaya perkara itu mampu dilaksanakan; diberikan kefahaman mahasiswa akan tanggungjawab mereka parameternya sebegini. Cuma, masing-masing punya pengkhususan, namun saling melengkapi dan memberi sokongan.

Perbincangan tentang individualistik dan kolektif sekolah renda menarik minat saya. Saya tidak mengatakan individualistik secara total akan menghasilkan manusia yang holistik; tidak juga kolektif per se. Tentu ada pemisah antara perkara yang perlu dilakukan secara individu mahupun holistik. Di samping itu, perlu diwujudkan mekanisme supaya ke-kolektif-an menatijahkan manusia yang free ride dalam sesuatu kerja manakala ke-individu-an menghasilkan manusia yang sangat angkuh dengan keilmuannya. Mungkin juga pendidikan ala-ala universiti perlu diwujudkan untuk tahap dua sekolah rendah? Namun, mungkin kajian boleh dibuat untuk menentukan kesesuaian pembelajaran tersebut kerana universiti mempunyai penilaian-penilaian sepanjang semester yang melibatkan kerja kumpulan dan individu. Cuma, akhirnya, mekanisme apa yang mampu melahirkan manusia yang jujur dan bersungguh-sungguh dalam melaksanakan kerja masing-masing.

Dalam buku ini juga dibincangkan tentang kasta pendidikan yang diwujudkan lewat pembahagian kelas. Kasta pendidikan juga wujud dengan kewujudan kelas tuisyen kerana akhirnya golongan kaya juga yang mampu untuk membiayai kelas tambahan bagi anak-anak mereka. Kesannya, yang akan menduduki kelas pertama adalah golongan kaya. Tapi tidak dinafikan ada sahaja golongan yang tidak berpendapatan tinggi yang berjaya. Cuma, untuk anak-anak sekolah rendah, amat kasihan jika mereka perlu ke kelas tambahan. Pada pandangan saya, jika mereka perlu hadir ke kelas tambahan, berapakah masa yang mereka mampu peruntukkan bersama keluarga? Seolah-oleh perkara ini amat paradoks dengan tujuan asal TFTN ditubuhkan. Dan mungkin, kekurangan masa bersama keluarga dan alam sekitar membuatkan mereka gagal mendapatkan rangsangan alam sekitar untuk menjadi manusia yang lebih menghargai dunia dan isinya.

Akhir sekali, mungkin juga kerajaan melalui pembuat polisi perlu memikirkan untuk melahirkan lebih ramai mahasiswa perguruan dan pensyarah supaya komposisi warga pendidik dan yang dididik dapat melalui pendidikan yang kondusif dan menatijahkan manusia yang holistik berdasarkan Falsafah Pendidikan Nasional. Pendidikan bersifat tawhid-sentrik mungkin patut diwujudkan supaya para pelajar menjadi lebih bertanggungjawab dan melaksanakan kerja-kerjanya dengan bersungguh-sungguh. Jangan lupa daftar pengundi!

Wassalam.

P/s: Ulasan Ustaz Hasrizal mengenai pendidikan dalam siri Halaqah Pendidikan juga menarik. Beliau mencadangkan para peserta membaca buku Leonard Sax.

Masa, kau wujud lagi ke?
    

Isnin, 7 Mac 2016

QOTD #3: On the Losing Side

Bismillah

I know we've got it good

But they've got it made

And the grass is getting greener each day
I know things are looking up, but soon they'll take us down
Before anybody's knowing our name


They've got

All the right friends in all the right places
So yeah, we're going down
They've got
All the right moves in all the right faces
So yeah, we're going down
(Ryan Tedder, All the Right Moves) 


At least you've tried. Your effort and struggle that will be counted and took into account.

Isnin, 29 Februari 2016

Buku #3 dan #4: Rumah Kita

Bismillah.

Alhamdulillah dan Astaghfirullah. Februari yang kurang produktif dalam pembacaan. Dua buku habis dibaca dalam permulaan bulan ini, namun gagal mengekalkan momentum pembacaan. Masih membaca meski sedikit terbabas.

Buku ini sengaja dibeli, namun tak lebih sekadar persediaan, apa-apa sahaja boleh berlaku dalam fasa kehidupan ketika ini. Buku ini dibeli sekali dalam senarai pembacaan di post Rak Buku (link). Dua buah buku ini adalah buku yang terkandung dalam trilogi bertemakan perkahwinan. Naskhah ini ditulis oleh Muhammad Mustafa al-Jibaly; anak murid kepada Syeikh Nasiruddin al-Albani. Saya tidak berhajat memanjangkan ulasan tentang buku ini. Hendak baca, silalah baca.





Trivia buku ini:

1. Buku pertama bertajuk "Meraih Cinta dan Kasih Sayang" menyentuh seawal-awal perkara dalam perkahwinan. Pastinya, ciri-ciri pasangan yang harus dicari dan Alhamdulillah buku ini tidak mendiskriminasi kaum Hawa. Kadang-kadang para asatizah kerap membawa perbincangan seolah-olah pihak wanita hanya penerima keputusan. Dalam buku ini, perspektif lelaki dan wanita tampak seimbang. Seterusnya, dibawa kepada pinangan hinggalah perkahwinan. 

2. Buku kedua yang bertajuk "Pakaian Yang Paling Indah" banyak berkisar hubungan suami dan isteri, hukum dan sebagainya. Contohnya, 'azal; adakah dibolehkan atau tidak. 

3. Pastinya buku-buku ini membawa cara pandang seorang ahlussunnah. Setiap perbahasan dibawa Al-Quran, Hadis dan perbahasan ulama'.

4. Cuma, kadang-kadang ada pandangan yang sedikit keras.

5. Namun, salafi tak semestinya tidak rasional. Dalam buku kedua, beliau ada menceritakan penyakit-penyakit kelamin secara terperinci. Kadang-kadang, kita sendiri pun kurang faham.

6. Kekurangan buku ini semestinya disebabkan tiada diagram. Terutamanya dalam perbahasan hal-hal buku kedua. Kadang-kadang ada yang memerlukan ilustrasi. Tidak mengharapkan ilustrasi yang melampau. Cukuplah setanding dengan buku biologi zaman persekolahan supaya kefahaman terhadap satu-satu situasi lebih jelas.

Saya tak pernah ke kursus perkahwinan. Namun, saya yakin perbincangan yang dibawa dalam buku ini cukup kontemporari dan tidak diceritakan dalam kursus perkahwinan. Kalau ada, maaf ya Jabatan agama Islam negeri? :)

Buku ini pastinya bukan buku geli-geli; ilmiah. Hidup kena berpandukan ilmu.

Rumah Kita


Wallahu a'alam.  

Rabu, 24 Februari 2016

al-Habib by Talib al-Habib

Bismillah
Today i have been very nostalgic on YouTube. I've digging YouTube, reminiscing the past and I found this song. I heard this song back in 2011; the first year of my bachelor's degree. A song that always bring tranquility to the the listener; with minimal instrument. Besides, the metaphor that used by the lyric's writer also have a soothing effect. Somehow, it was a perfect combination. Barakallahu feekum.


I heard this song after my friend sang this song for a seminar in Egypt. They posted their show on Facebook. Their performance intrigued me to search for the original song. The below video is my friend's video performing the above song; his part was quite small but for me, it was the climax of the show. Well done, brother!




Just enjoy the song and be like our Prophet peace be upon him. Qul in tuhibbuna Allah fattabiouni yuhbibkumullah!

Isnin, 22 Februari 2016

QOTD #2: Sabar dan Yakin

Bismillah

"Kadang-kadang ada syariat yang kita tidak tahu sabab-musababnya. Tapi disebabkan Allah suruh, buat sahajalah. Allah kata dalam Quran: 'Dan perintahkanlah keluargamu serta umatmu mengerjakan solat, dan hendaklah engkau tekun bersabar menunaikannya..' (QS. Taha: 132). Nabi ketika ditimpa kesusahan, dia suruh keluarga dia solat*." (Dr Wifaq Mokhtar, Muqaddimah al-Waraqat, Diskusi Maqasid Syariah)

*Belum dijumpai lagi hadisnya. Adapun Nabi secara peribadi, dari Hudzaifah berkata, “Apabila Rasulullah shallallahu alaihi wassalam menemui suatu kesulitan, maka beliau segera mengerjakan shalat.” (Ahmad, Abu Dawud – Durrul Mantsur).



P/s: Masih mendoakan dan mengharapkan perbincangan akan datang dengan hati yang masih sama. Terbang Tanpa Sayap :)

Selasa, 16 Februari 2016

NALS 2016: Catatan Peribadi

Bismillah.

Awalnya, terdetik dalam hati untuk meremehkan sahaja program ini sama ada dengan membiarkan sahaja program ini berlangsung tanpa kehadiran saya atau hadir sekadar menghargai penganjur yang sudah menghantar pengesahan saya sebagai peserta, sehari sebelum program. Terkadang, kasih sayang Allah tidak berkadar terus dengan perkara yang kita cinta. Hadir sahajalah, ambil manfaat.

Wallahi, 
Saya berjaya dengan tulus untuk jatuh cinta dengan satu slot yang saya sendiri tak terjangka untuk masuk. Namun, izin Allah kan? 

NALS kali ini mencipta keunikannya yang tersendiri apabila buat pertama kali mengadakan sesi selari. Jadi, NALS kali ini dihidangkan dengan 4 slot utama yang teridiri daripada:

a. Ucapan perasmian oleh Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican
b. Sesi Selari 1
c. Sesi Selari 2
d. Ucapan penutup oleh YB Khairy Jamaluddin

Sesi Selari 1: Saya pilih Cluster C!

Sesi Selari 2: Saya pilih Cluster...


Untuk Sesi Selari 1, tiada cabaran yang diberikan oleh cluster lain, saya memilih Cluster C yang menggandingkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Dr Asyraf Wajdi Dusuki dan Presiden Global Moderate Movement, Tan Sri Razali Ismail. Sebelum temasya ini, saya tidak pernah mengenali Tan Sri Razali Ismail tapi setelah diperkenalkan, nyata beliau bukan sembarangan, beliau pernah dilantik menjadi diplomat dalam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
Dalam diskusi ini, Tan Sri Razali Ismail memaknakan moderat sebagai jalan yang aman daripada ekstremisme keganasan. Beliau menyatakan bahawa Malaysia ialah tamsilan yang unggul dalam hal kemoderatan. Atas sebab itulah Presiden Amerika Syarikat gemar hadir ke Malaysia. *Tidak setuju!* Namun, saya percaya bahawa kita sedang mengupayakan warga kita untuk hidup dengan harmoni dalam masyarakat jamak bangsa. Harapan beliau ialah tekanan perkauman 'holier than thou' tidak mendominasi pandangan sarwa masyarakat Malaysia. Manakala langkah yang wajib dilaksanakan oleh pembuat polisi negara ialah memaksimakan kebahagiaan kepada rakyat Malaysia. Kebahagiaan tidak semestinya diukur dengan pemilikan harta semata, malah keselamatan dan manfaat penjagaan kesihatan, mikro-takaful dan sebagainya juga boleh dijadikan proksi kepada kebahagiaan. 

Bahagian kedua diskusi, peserta disajikan dengan hujah Dr Asyraf Wajdi Dusuki yang terkenal dengan tokoh yang berperwatakan Islamik dalam UMNO. Dr Asyraf memilih untuk tidak bersama dalam penakrifan moderat; tetapi memilih untuk menggunakan terminologi Wasatiyah kerana menurutnya kalimah ini lebih sesuai untuk menterjemah Islam. Menurut anak kepada Ustaz Ahmad Dusuki Abdul Rani (ahli PAS), 3 pilar yang mengukuhkan ruh Wasatiyah ialah kecemerlangan (Al-Khayr), keseimbangan (Tawazun), dan keadilan (Al-'Adalah). Masyarakat Muslim tidak sepatutnya terlalu condong ke arah ekstremisme keganasan di sebelah kanan dan liberal agama di sebelah kiri. Abaikan spektrum politik beliau, kedengaran agak canggung. Mungkin dalam neraca politik, tiada yang eksak tapi politikal ekonomi menggariskan spektrum yang jelas. Dalam diskusi ini juga, Dr Asyraf berjaya mengartikulasi hudud dengan baik walaupun salah satu akhbar atas talian meletakkan tajuk yang menyimpang daripada makna yang dijawab oleh beliau.

 Sesi kedua merupakan sesi yang menarik bagi pengalaman peribadi saya. Awalnya, saya berhajat untuk masuk ke Cluster D yang menawarkan forum yang mengarahkan perbincangan tentang pedagogi berfikir. Akan tetapi, di saat akhir saya memilih untuk mengubah fikiran dan menapak ke Cluster C kerana saya agak prejudis dengan tajuk Cluster D yang mungkin agak membosankan. Saya memilih C kerana tajuk 'Nation Building' menarik kerana capaian akan kefahaman tajuk ini agak kurang meluas. Saya yakin pembinaan watak negara Malaysia perlu digerakkan massa yang sama-sama punya saham ke atas setiap inci dan radas di tanah air ini. Namun, takdir Dia, saya tidak berjaya menjumpai dewan Cluster C dan dipilih untuk masuk ke Dewan Cluster B dengan tajuk: 'The Dressing to a Bowl of Salad'. Saya hanya tertarik dengan seorang sarjana yang cukup tidak asing dalam bidang tujahan Sejarah, Tan Sri Prof Emeritus Khoo Kay Kim. Dua lagi panel kerap mengangkat partinya sahaja. (Dah memang mereka bekerja sebagai politikus, memang itulah yang mereka akan kongsikan, kan?). Beliau menekankan peri penting pendidikan sejarah dalam pembinaan watak negara. Bayangkan apabila warga tua negara mencium tanah, adakah masih wujud warga muda kini yang fasih menakalkan sejarah negara yang kita cintai ini? Sedangkan beberapa argumen di sebalik beberapa keputusan yang penting di negara ini pun kita tidak tahu.

Soalan Trivia:
1. Kenapa secara sejarahnya, Melayu diberikan keistimewaan?
2. Kenapa dalam perlembagaan, pindaan akta memerlukan dua pertiga majoriti?
3. Kenapakah MIC ditubuhkan?
4. Kenapakah penguasa di Perlis dipanggil Raja, bukan Sultan?


Jawapan trivia:
1. Kerana British datang ke Malaysia dan bertemu dengan raja Melayu untuk memohon kuasa. Kemudian, mereka menandatangani perjanjian persefahaman untuk menentukan bidang kuasa. Pada masa itu juga, Melayu memang majoriti. Malah, bangsa Cina dan India masih belum dihantar ke Tanah Melayu ketika itu.

2. Semasa British mahu meninggalkan Malaysia, mereka mahu tanah ini kekal milik Tanah Melayu kerana mereka jugga mengikat perjanjian dengan Raja-Raja Melayu. Populasi Melayu pada masa itu ialah 2/3. Oleh itu, untuk meminda undang-undang, pindaan tersebut memerlukan sokongan 2/3 ahli parlimen.

3. MIC ditubuhkan untuk membina kekuatan orang asal India yang berada di Tanah Melayu untuk memerdekakan India. Setelah India merdeka, logikanya, MIC tidak lagi diperlukan. Malah, pengasas MIC pulang ke India setelah kemerdekaan tanah airnya. (Jadi kenapa perlu ada MIC lagi kan?)

4. Kerana Perlis pada asalnya perlu membayar ufti kepada kerajaan Siam. Kerajaan Siam yang memberi daulat kepada Perlis. Kerajaan Siam memberi gelaran Raja.

Noktah menarik yang beliau kongsikan ialah:

1. Sekolah vernakular tidak patut ada kala ini. Kewujudan vernakular kala ini sedikit paradoks dengan pembawaan pemerintah Malaysia dengan slogan 1 Malaysia. Kata Tan Sri, "How can we unite when we are seperated?". Ternganga sahajalah dua panelis lain. Tapi seorang lagi panelis menambah jawapan kononnya ini adalah keistimewaan Malaysia dengan hujah bahawa Malaysia menghormati bangsa lain.

2. Kenapa istilah 'nationality' dalam borang-borang sering diberi pilihan jawapan Melayu, Cina dan India? Sedangkan 'race'/ras bermaksud Melayu, Cina dan India. Sepatutnya, apabila disebut 'nationality', kita adalah Malaysia! (Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu = United Nation, bukan United Race). 

3. Demokrasi bermaksud kuasa rakyat. Kita sepatutnya berhubung dengan wakil rakyat apabila tidak bersetuju dengan sesuatu polisi kerajaan. Bila difikirkan semula, benar apa yang beliau katakan, kita seolah didiktat oleh kerajaan tanpa sedar. Kita hanya sedar kita berkuasa untuk menentukan hala tuju kerajaan satu hari di hari membuang undi. Akan tetapi sepatutnya, Ahli Dewan Undangan Negeri yang bekhidmat di kawasan kita merupakan tempat rujuk, tempat memberikan cadangan, dan merupakan tempat untuk kita membantah bila perlu.

4. Akhirnya, jika ada satu perkara yang perlu dipelajari rakyat Malaysia secara urgen, beliau mencadangkan rakyat Malaysia mempelajari Perlembagaan Malaysia selari dengan semangat keluhuran perlembagaan dan kedaulatan undang-undang dalam rukun negara. Buat pengetahuan semua, beliau adalah antara pasukan yang menyediakan rukun negara.
Inilah slot yang saya jatuh!

Wallahu a'alam. Ini mungkin hanya sepersepuluh bunga-bunga perbincangan. 

Wassalam