Jumaat, 5 Februari 2016

Puas Hati

Bismillah

Yang ditunggu, tidak kunjung tiba. Akhirnya, saya membuat keputusan untuk menyampaikan mel elektronik kepada syarikat yang menjual barang secara atas talian.



Alhamdulillah, dia kata dia sedang menguruskan pembayaran semula memandangkan buku-buku saya yang  sudah hampir tiga minggu tidak sampai. Tigu minggu sudah berlalu daripada tarikh jangkaan yang diberikan pihak Amazon.


Dahulu, selalu terfikir sama ada boleh dipercayai perniagaan secara atas talian. Namun, setelah beberapa kali berurus niaga secara atas talian, saya sudah cukup yakin dengan servis yang diberikan. Cuma kali ini, Amazon sedikit mengecewakan. Saya pernah berurusan sekali dengan Amazon sebelum ini dan berpuas hati dengan servis sebelum ini.

Walaupun kali ini kecewa dengan buku yang tidak kesampaian, servis khidmat pelanggannya mengubat sedikit kedukaan hati. Sebabnya:

1. Dalam tempoh sejam ke dua jam, pasti emel anda dibalas. Bagi syarikat sebesar ini dan mengambil kira perbezaan jam, tempoh antara sampainya emel dan masa emel sampai kembali semula kepada pengguna adalah berpadanan dan memuaskan. 

2. Seratus peratus pembayaran semula! Bermakna, duit anda tidak terbakar. Anda masih boleh berbelanja buku yang tidak sampai tadi semula. Kalau anda nak larikan duit tadi ke Book Depository pun tak apa! Haha

Saya insaf dan mengirim buku kepada rakan yang ada di sana. Jika anda membeli dari Malaysia, kebanyakan (atau semua?) buku yang terpakai di laman sesawang Amazon tidak boleh dibeli. Namun, dengan adanya rakan yang belajar di sana, dan dia juga pernah menawarkan khidmat tersebut, saya mengambil inisiatif untuk memohon pertolongannya. Kos hidup dah mahal, kita pakai buku terpakai sudah lah ya, hati? Hati kata ok.

Akhirnya, begitulah sikap kita. Memberi hak kepada yang berhak. Para usahawan, jadilah seperti Amazon. 

Wassalam. 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan